Ressursside for metodeundervisning i IT-ledelse

Formålet med denne siden er å samle alt materiale jeg bruker til metodeundervisning på et sted, uavhengig av hvilket program og kurs det benyttes i. Hensikten med det er å kunne opprettholde informasjonskvalitet gjennom å unngå redundans i materialet og unngå feil i versjonshåndtering gjennom at nye versjoner skal publiseres mange steder. Dette vil ikke erstatte transparenter som benyttes i det enkelte seminar og kurs - de vil fortsatt publiseres på kursets sider. Men alt annet tilleggsmateriell som brukes i flere sammenhenger vil publiseres her.

Spørsmål, kommentarer og forlag til forbedring av materialet på denne siden mottas med takk. Send e-post til ragnvald.sannes@bi.no. Oppdateringer, fordypninger og annet vil publiseres på en egen SOS-side.

Dataanalyse og statistikk

Det finnes mange ulike former for empiriske undersøkelser og statistiske analyseteknikker. På denne ressurssiden fokuser vi på analyse av kausale modeller, og vi har valgt en form for analyse og fokuserer på prosessen fra svar fra respondenter kommer inn til analysen er utført og man kan konkludere om man fikk støtte til sine hypoteser eller ikke. Det betyr at vi ikke kommer til å ta for oss utvikling av problemstilling, gjennomgang av litteratur, valg av undersøkelsesdesign, utvikling av spørreskjema eller drøfting av resultatene fra analysen. Forøvrig henvises til en egen side med nyttige ressurser for diplom- og prosjektoppgaver.

I tabellen nedenfor finnes det en oversikt over relativt vanlige kausale analyser som inngår i et grunnkurs i statistikk. Fokus i dette materialet er en analyseprosess med intervall- eller kvoteskala på både avhengig og uavhengige variable, og vi inkluderer både regresjonsanalyse og korrelasjonsanalyse i gjennomgangen. Teknikker for de øvrige tre analyseformene blir ikke behandlet her. Det finnes også en rekke såkalte multivariate analyseteknikker som ikke er omtalt her.

 
Avhengig variabel
(Y-variabelen, det vi skal forklare)
Nominal- eller ordinalskala Intervall- eller forholdstallskala
Uavhengige variabler
(X-variablene, det som fører til Y)
Nominal- eller ordinalskala
  • Chi-kvadrat tester
  • Loglineære modeller
  • Variansanalyse (ANOVA)
Intervall- eller forholdstallskala
  • Probit
  • Logit
  • Diskriminantanalyse
  • Regresjonsanalyse
  • Korrelasjonsanalyse

 

Dataanalyse og statistikk: En praktisk innføring for diplom- og prosjektoppgaver

Heftet gir en praktisk innføring i analyse av spørreskjemadata ved hjelp av faktor- og regresjonsanalyse, og er et supplement til generell metodelitteratur. Det er lagt vekt på å forene praktisk bruk av SPSS med statistiske beslutningsregler. Heftet er bygget opp med et gjennomgående eksempel med en nedlastbar datafil slik at leseren kan kjøre de analysene som er beskrevet i heftet. Studenter ved Handelshøyskolen BI får tilgang til en e-læringsmodul som støtter heftet.

Hensikten er å gi en praktisk og ’hands-on’ beskrivelse av hvordan man foretar en statistisk analyse av spørreskjemadata i SPSS. Heftet er ment å være et supplement til annen metodelitteratur, og erstatter ikke denne. Kompendiet tar utgangspunkt i følgende:

Målgruppen for kompendiet er primært studenter som skriver diplom- eller prosjektoppgaver. Fremstilling og gjennomføring av analyser er tilpasset dette nivået, og tommelfingerregler og beskrivelsen av teknikker inneholder forenklinger.

Heftet har gjennomgått omfattende revideringer og utvidelser, og er nå gitt ut på BI nettstudier. Det kan bestilles fra deres nettbutikk:

Ragnvald Sannes. 2005. Dataanalyse og statistikk: En praktisk innføring for diplom- og prosjektoppgaver. Sandvika: BI nettstudier.

Det er også mulig å laste ned en tidligere versjon av heftet, men det mangler oppdaterte beslutningsregler og utvidelsen av analyseteknikker. Det nye heftet omfatter, i tillegg til det som tidligere har vært behandlet, følgende utvidelser:

SPSS-simulator

Vi har utviklet en SPSS-simulator som følger heftet. Dersom du ikke ønsker å forsøke deg direkte i SPSS med datasettet, kan du kjøre SPSS-simulatoren. Den finnes somn en nedlastbare og kjørbar versjon som du legger på din egen datamaskin, og som en web-basert versjon du kjører direkte i nettleseren. Den nedlastbare versjonen er raskere og mer stabil, mens web-versjon har noen skjønnhetsfeil uten betydning for det læringsprosessen.

Linker


Sist oppdater: 29. mars 2006.
Ragnvald Sannes, Handelshøyskolen BI, Institutt for Ledelse og Organisasjon