Str 9634 Strategisk ledelse - Diplomstudiet

Nasjonalt fagansvarlige: Bente Løwendahl og Fred Wenstøp

Institutt for strategi

[Siden sist [Fagoppgave] [Sensur] [Programvare] [Supplement til læreboken]



Siden sist
 20.10.03         Siden er oppdatert for høstsemesteret 2003.

 

  1. Fagoppgaven er uendret
  2. Det har kommet ny utgave av pensumboken der Marie Viken også har bidratt med et kapittel som skal gjøre det lettere å binde sammen verdikonfigurasjonen med den strategiske analysen: Bente R. Løwendahl og Fred E. Wenstøp i samarbeid med Øystein D. Fjeldstad, Ragnhild Kvålshaugen, Randi Lunnan og Maria Viken (2003): Grunnbok i strategi. Damm, Oslo.

Tilbake
 



Fagoppgave
Oppgaven går ut på å “bistå” en organisasjon med en fullstendig analyse i en situasjon der den må foreta et strategisk valg. Du skal selv velge organisasjonen, som kan være offentlig eller privat, virkelig eller konstruert.  Man kan for eksempel konstruere et case med utgangspunkt i opplysninger om virksomheten som man finner på Internett.
Oppgaven skal skrives som en konsulentrapport med god teoriforankring, men behøver ikke være en virkelig konsulentrapport. Maksimalt sidetall er 30  sider inklusive illustrasjoner som skal innarbeides i teksten, men eksklusive vedlegg. Det er ikke nødvendig å skrive 30 sider for å få god karakter. Oppgaven besvares av grupper på inntil tre studenter som får samme karakter.
Gruppen skal på et så tidlig tidspunkt som mulig diskutere et forslag til valg av organisasjon og problemstilling med klassen. Dette gjøres ved å presentere punkt 1 til 4 nedenfor der spesielt punkt 4 er viktig. Læreren avgjør om gruppen kan gå videre som planlagt, eller om gruppen må gjøre vesentlige endringer.
Informasjon om verdirelaterte holdninger og preferanser hos beslutningstakere i organisasjonen kan skaffes til veie gjennom interaktive intervjuer med virkelige beslutningstakere eller ved å simulere slike personer. Gjør klart rede for hvordan dette foregår. Dette er den mest følsomme del av prosessen med en eventuell “klient”, og hvor vellykket det vil være å intervjue de virkelige beslutningstakere vil blant annet avhenge av hvor godt de har satt seg inn i det faglige grunnlaget. 

Oppgaven bør løses og skrives etter følgende punkter:
1. Beskriv den valgte organisasjonen – inklusive bransjetilhørighet – og den problemstilling den står overfor med de handlingsalternativ som foreligger i utgangspunktet.
2. Presenter og diskuter organisasjonens visjon, forretningsidé og hovedmål.
3. Foreta en strategisk analyse og bestem verdikonfigurasjon, ressurser og omgivelser og identifiser konkurransefortrinn slik at du får bakgrunnsmateriale for konsekvensberegninger.
4. Lag et målhierarki som reflekterer visjonen og forretningssideen og som kan anvendes på den foreliggende problemstilling.
5. Forklar og begrunn resultatmålene og presiser måleskalaene.
6. Revurder de strategiske alternativene i punkt 1 i lys av målhierarkiet ved at du bruker relevante strategiske teorier som er gjennomgått i undervisningen, og lag et sett med gjensidig utelukkende alternativer.
7. Lag estimater for resultatmålenes skårer for hvert alternativ i form av en beslutningstabell.
8. Vektlegg resultatmålene slik at de uttrykker preferanser som det er rimelig å anta at beslutningstaker har, for eksempel på bakgrunn av intervjuer.
9. Foreta en beslutningsanalyse og finn det beste alternativet. Du skal også vurdere hvor robust konklusjonen er overfor endringer i skårer og vekter og formulere din anbefaling.
10.  Gi retningslinjer for gjennomføring og kontroll av den anbefalte løsning. 

Pro&Con kan være til hjelp ved punkt 8 og 9. 

Tilbake



Pro&Con
Excelfilen pro&con kan med fordel brukes til å assistere ved selve analysen av beslutningstabellen. Den kan lastes ned for bruk av studenter og forelesere i kurset.

Excelfilen procon98 er lik, men i engelsk språkdrakt. 

Tilbake



Sensur
Fagseminaret våren 1999 har diskutert hva som skal legges vekt på i sensuren. Det er ikke slik at hver punkt i fagoppgaven skal ha like stor vekt, men snarere slik at det erkjennes at de forskjellige problemstillinger studentene står overfor byr på svært ulike utfordinger slik at vektleggingen bør være individuell og ta hensyn til dette. 

Tilbake



Supplement til læreboken
Figurene til kapittel 6 i læreboken har ved en feil falt ut. De kan lastes ned i en Word-fil fra denne linken:

Kapittel 6: Figurer

Tilbake