Str 9634 Strategisk ledelse -
Diplomstudiet
Nasjonalt
fagansvarlige: Bente Løwendahl og Fred Wenstøp
Institutt for strategi
[Siden
sist]
Siden sist
20.10.03 Siden er oppdatert
for høstsemesteret 2003.
Fagoppgave
Oppgaven går ut på å “bistå” en organisasjon med en fullstendig analyse i en
situasjon der den må foreta et strategisk valg. Du skal selv velge
organisasjonen, som kan være offentlig eller privat, virkelig eller
konstruert. Man kan for eksempel konstruere et case med utgangspunkt i
opplysninger om virksomheten som man finner på Internett.
Oppgaven skal skrives som en konsulentrapport med god teoriforankring, men
behøver ikke være en virkelig konsulentrapport. Maksimalt sidetall er 30
sider inklusive illustrasjoner som skal innarbeides i teksten, men eksklusive
vedlegg. Det er ikke nødvendig å skrive 30 sider for å få god karakter. Oppgaven
besvares av grupper på inntil tre studenter som får samme karakter.
Gruppen skal på et så tidlig tidspunkt som mulig diskutere et forslag til valg
av organisasjon og problemstilling med klassen. Dette gjøres ved å presentere
punkt 1 til 4 nedenfor der spesielt punkt 4 er viktig. Læreren avgjør om
gruppen kan gå videre som planlagt, eller om gruppen må gjøre vesentlige
endringer.
Informasjon om verdirelaterte holdninger og preferanser hos beslutningstakere i
organisasjonen kan skaffes til veie gjennom interaktive intervjuer med
virkelige beslutningstakere eller ved å simulere slike personer. Gjør klart
rede for hvordan dette foregår. Dette er den mest følsomme del av prosessen med
en eventuell “klient”, og hvor vellykket det vil være å intervjue de virkelige
beslutningstakere vil blant annet avhenge av hvor godt de har satt seg inn i
det faglige grunnlaget.
Oppgaven bør løses og
skrives etter følgende punkter:
1. Beskriv den valgte organisasjonen – inklusive bransjetilhørighet – og den
problemstilling den står overfor med de handlingsalternativ som foreligger i
utgangspunktet.
2. Presenter og diskuter organisasjonens visjon, forretningsidé og hovedmål.
3. Foreta en strategisk analyse og bestem verdikonfigurasjon, ressurser og
omgivelser og identifiser konkurransefortrinn slik at du får bakgrunnsmateriale
for konsekvensberegninger.
4. Lag et målhierarki som reflekterer visjonen og forretningssideen og som kan
anvendes på den foreliggende problemstilling.
5. Forklar og begrunn resultatmålene og presiser måleskalaene.
6. Revurder de strategiske alternativene i punkt 1 i lys av målhierarkiet ved
at du bruker relevante strategiske teorier som er gjennomgått i undervisningen,
og lag et sett med gjensidig utelukkende alternativer.
7. Lag estimater for resultatmålenes skårer for hvert alternativ i form av en
beslutningstabell.
8. Vektlegg resultatmålene slik at de uttrykker preferanser som det er rimelig
å anta at beslutningstaker har, for eksempel på bakgrunn av intervjuer.
9. Foreta en beslutningsanalyse og finn det beste alternativet. Du skal også
vurdere hvor robust konklusjonen er overfor endringer i skårer og vekter og
formulere din anbefaling.
10. Gi retningslinjer for gjennomføring og kontroll av den anbefalte
løsning.
Pro&Con kan være til
hjelp ved punkt 8 og 9.
Pro&Con
Excelfilen pro&con kan med fordel brukes
til å assistere ved selve analysen av beslutningstabellen. Den kan lastes ned
for bruk av studenter og forelesere i kurset.
Excelfilen procon98 er lik, men i engelsk språkdrakt.
Sensur
Fagseminaret våren 1999 har diskutert hva som skal legges vekt på i sensuren.
Det er ikke slik at hver punkt i fagoppgaven skal ha like stor vekt, men
snarere slik at det erkjennes at de forskjellige problemstillinger studentene
står overfor byr på svært ulike utfordinger slik at vektleggingen bør være
individuell og ta hensyn til dette.
Supplement til læreboken
Figurene til kapittel 6 i læreboken har ved en feil falt ut. De kan lastes ned
i en Word-fil fra denne linken: