Str 2400 Strategi Nydalen 2007

 

Forelesere: Fred Wenstøp og Frode Reksten

 

Fred Wenstøps kursside

Institutt for strategi

[Siden sist]  [Velkommen] [Forelesningsmateriale] [Prosjektoppgave] [Sensur] [Programvare] [Forelesningsplan]


Siden sist

 
13.08.07 kl 14.00 Første versjon for høsten 2007 laget.

22.08.07 kl 13.00 Prosjektoppgavelinken går til årets prosjektoppgave.

 

Tilbake
 

Velkommen

Velkommen til dette kurset i strategi! Den sentrale delen av kurset er prosjektoppgaven som du skal arbeide med hele semesteret. Hensikten er at du skal lære teorien gjennom praktisk anvendelse, og forelesningene og læreboken er derfor tilrettelagt slik at de følger progresjonen i arbeidet ditt. Men den store utfordringen er å komme i gang – det vil si å komme noenlunde rett ut av hoppkanten. Allerede i uke 37 eller 38 skal du sammen med de andre i gruppen din presentere et prosjektforslag og foreslå hvordan målene eller verdiene til den valgte organisasjonen kan struktureres. Det er derfor av avgjørende betydning å komme hurtig i gang. Derfor: følg forelesningene, finn en passende gruppe på tre studenter og meld dere på i et team. Administrasjonen orienterer om hvordan dette skjer. Deretter må dere straks starte arbeidet med å finne en passende organisasjon med en interessant problemstilling!

Wenstøps forelesningsmateriale

Wenstøp foreleser de to første og de to siste ukene i kurset.

 

Første forelesning dreier seg om prosjektoppgaven, og kapittel 1-4: Visjon, mål, etikk, målhierarkier

1. Vi starter med en gjennomgang av kursopplegget, hva kurset dreier seg om og hvilken rolle grupper og team spiller.

2. Deretter går vi gjennom et praktisk eksempel på konstruksjon av målhierarki

3. Vi går så inn på valg av prosjekt og konstruksjon av målhierarki og hva teamveileder vil legge vekt på med hensyn til presentasjonen.

4. Vi ser kort på et utvalg av tidligere prosjektoppgaver

5. Til slutt finner vi en plass for kursets paradigme i etisk teori.

 

Annen forelesning dreier seg om emosjoner, rasjonalitet og vektlegging av resultatmål.

6. Vi starter med å avslutte filen om etisk teori ovenfor, og diskuterer så emosjoner og rasjonalitet.

7. Deretter fortsetter vi eksemplet fra vinmonopolet, og diskuterer hvordan resultatmålene kan vektlegges.

8. Til slutt gir vi en nøtteskallsoversikt over prosjektoppgaven.

 

I nest siste forelesning vil Wenstøp gi en oversikt over kurset og praktisk bruk av programvare ved å bruke filen helhetsbilde2, og parallellkjøre med ProCon på slutten.

 

I siste forelesning vil Wenstøp svare på spørsmål — først og fremst angående arbeidet med prosjektoppgaven — som er studentene har stilt per e-post, eller som kommer fra salen..

 

Tilbake

 

Pro&Con

Excelfilen pro&con kan med fordel brukes til å assistere ved selve analysen av beslutningstabellen. Den kan lastes ned fra Blackboard for bruk av studenter og forelesere i kurset.

 

Tilbake


Sensur
Her er linker til veiledende sensurskjemaer for sensorene, muntlig og prosjektoppgave.

 

Tilbake