Elektrisk Bureau (EB) er et industrikonsern. Konsernet hadde i 1988 15000 ansatte og 10 milliarder kroner i omsetning. EBs telekommunikasjonsvirksomhet var i 1980-årene var i 80-årene oppe i en betydelig omstillingsprosess på grunn av digitaliseringen av telenettet og avmonopoliseringen av telemarkedet i Norge. Divisjon Industrikomponenter ble kraftig rammet av dette. Divisjonenes fabrikk i Lørenskog utenfor Oslo ble trimmet flere ganger, men høsten 1987 var den stadig tapsbringende. Problemstillingen var derfor hva som burde gjøres med den. EBs ledelse lagde følgende målhierarki for problemstillingen:
Maksimer
verdien for de ansatte
Maksimer antall arbeidsplasser
kriterium antall arbeidplasser i Lørenskog
Maksimer
verdien for omverdenen
Maksimer EBs image
kriterium: andel med positivt syn på EB
Maksimer
verdien for kundene
Maksimer leveringssikkerhet
kriterium: sannsynlighet for fremtidig leveranse
Ledelsen var til å begynne med først og fremst opptatt av å begrense EBs tap slik at valget stod mellom nedleggelse og fortsatt drift av fabrikken. Verdifokusert tenkning identifiserte imidlertid bevaring av arbeidsplasser og konsernets image som konkurrerende mål. Dermed fremstod i alt fire beslutningsalternativ som mulige:
Lørenskog-caset | Andre eiere | Nedlegging | Ansatte overtar | Videre drift |
Tap (Mill.kr.) |
|
|
|
|
Arbeidsplasser (antall) |
|
|
|
|
EBs image (%) |
|
|
|
|
Leveringsikkerhet (%) |
|
|
|
|