Welcome to
Fred Selnes
Professor
Norwegian School of Management
Department of
Marketing
Elias Smiths road 15, PO Box 580, N-1301
SANDVIKA, NORWAY
Phone: +47 67 55
70 00
Dial direct: +47
67 55 73 32
Fax: +47 67 55 76
76
Mobile: +47
982 34 205
e-mail: fred.selnes@bi.no
Bio in Norwegian: Fred Selnes er professor i Markedsføring ved Handelshøyskolen
BI. Han har en doktorgrad fra Norges Handelshøyskole. Hans tidlige
forskningsinteresse var relatert til økonomisk psykologi, og spesielt på
forskjellen mellom eksperter og noviser i beslutningstagningsprosesser.
Senere endret han forskningsfokus mot kundetilfredshet og effektene
tilfredshet har på lojalitetsintensjoner og faktisk lojalitet innen
kunderelasjoner. Dette initierte også hans videre forskning på hvordan
organisasjoner bør utvikle seg for å være markeds- og kundeorientert. Konkret,
så er dagens forskningsagenda hvordan bedrifter bør utvikle sin portefølje av
kunderelasjoner. Hans
forskning er publisert i ledende internasjonale vitenskaplige journaler som
Journal of Marketing, Journal of Economic Psychology, Journal of Business Research,
Journal of Business to Business Marketing, Scandinavian Journal of
Management, Journal of Service Research og European Journal of Marketing. Hans konsulentarbeid er
først og fremst relatert til håndtering av kunderelasjoner, markedsstrategi og
markedsundersøkelser. Han grunnla MarkUp Consulting AS i 1996 hvor han i dag
er styreformann og fortsatt arbeider aktivt mot utvalgte kunder. Educational background: Siviløkonom, Bedriftsøkonomisk Institutt 1980 Master of Science in Marketing, Northwestern University, USA, 1984 Dr.oecon, Norges Handelshøyskole, 1986. Area: Marketing (Economic Psychology) Work experience: 1980 - 1982 Research Assistant, BI Norwegian School of Management 1984 - 1986
Research Assistant, Fondet for markeds- og distribusjonsforskning 1986 - 1987 Assistant Professor, BI Norwegian School of Management 1988 - 1989 Consultant, Asbjørn Habberstad A/S 1989 - 1995 Associate Professor II, BI Norwegian School of Management 1989 - 1995 Research Director, Norwegian Institute for Research in Marketing (NiM) 1995 - 1996 Principal, A.T. Kearney 1996 – 1998 Rektor NMH, BI Norwegian School of Management 1996 - Professor in Marketing, BI Norwegian School of Management 2004 - Chair, Marketing Department, BI Norwegian School of Management Other affiliations: 1996 - Partner, MarkUp Consulting Academic articles and papers: Selnes, Fred and Grønhaug, K., “Subjective and objective measures of product knowledge contrasted”, Advances in Consumer Research, Vol. 13, Las Vegas, 1985 Selnes, Fred and Grønhaug, K., “International variations in adoption of videotext: An exploratory analysis”, Proceedings of the XV’th annual conference of the European Marketing Academy, Helsinki, 1986. Selnes, Fred, “The effect of experience on product knowledge acquisition”, Proceedings at the American Marketing Association’s summer conference, Toronto 1987. Selnes, Fred og Skarsgård, T. “Hvorfor slutter
forbrukeren å lese Forbrukerrapporten?”, Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift,
nr. 3 1987. Selnes, Fred and Troye, S.V., “Buying expertise, information search and problem solving”, Journal of Economic Psychology, 1989. Selnes, Fred, “Interdepartmental dynamics and market orientation; A comparison between US and Norway”, The Strategic Processes Research Conference, Norwegian School of Management, June 1991. Selnes, Fred, "Analyzing Marketing Profitability; Sales are a dangerous cost driver", European Journal of Marketing, Volume 26, November 2, 1992. Selnes, Fred and Peter Wesenberg, "Organizational processes in becoming more market oriented", in Marketing Theory and Applications, AMA´s Educators Winter Conference 1993. Selnes, Fred, "An examination of the effect of product performance on brand reputation, customer satisfaction and loyalty", European Journal of Marketing, Volume 27, number 9, 1993. (same article appears in The Journal of Product and Brand Management, MCB University Press.) Selnes, Fred and Peter Wesenberg, "Degree of top-management congruence and ability to solve strategic market problems", Rethinking the boundaries of strategy, Norwegian Research Centre in Organization and Management, June 1993. Selnes, Fred, B. Jaworski and A. Kohli, "Market Orientation in United States and Scandinavian Companies. A Cross-cultural study", Scandinavian Journal of Management , Vol.12, No.2 1996 (and in working-paper series at Marketing Science Institute.) Biong, H. and Fred Selnes,
"Relational Selling Behavior and Skills in Long-Term Industrial
Buyer-Seller Relationships," International Business Review, Vol.4, No.4,
1995 Biong, H. and Fred Selnes, "The Strategic Role of the Salesperson in Established Buyer-Seller Relationships," Journal of Business-to-Business Marketing, vol. 3, number 3 1996. (Best paper-award. Also in Working-Paper series at Marketing Science Institute). Selnes, Fred, "Antecedents and Consequences of Trust and Satisfaction in Buyer-Seller Relationships," European Journal of Marketing, Vol. 32 Number 3, 1998 Selnes, Fred and Roy Howell, ”The Effect of Product Expertise on Decision Making and Search for Written and Sensory Information,” Advances in Consumer Research, Volume 26, 1998 Selnes, Fred and Kjell Grønhaug, ”Pay-off from being Reliable and Showing Benevolence towards Industrial Buyers,” Journal of Business Research, no. 2, 2000. Selnes, Fred and James Sallis, ”Relationship Learning with Key Customers” Working Paper 99-103, Marketing Science Institute, Boston Selnes, Fred and Sangeeta Singh, ”Polygamous Loyalty And Varying Utility Function: An Exploration Of Brand Switching In Frequently-Made Purchases,” Asia Pacific Advances in Consumer Research, Volume 4, 2000. Selnes, Fred and Håvard Hansen, ”The Potential Hazard of Self Service in Developing Customer Loyalty,” Journal of Service Research, Volume 4, No. 2, November 2001. Hansen, Håvard, Kåre Sandvik and Fred Selnes, “Direct and Indirect Effects of Commitment to a Service Employee on the Intention to Stay,” Journal of Service Research, Volume 5, Number 4, May 2003. Selnes, Fred
and James Sallis, "Promoting Relationship Learning," Journal of
Marketing, July, Volume67, Number 3, 2003. Nielsen,
Jørn Flohr, Viggo Høst, Jan-Erik Jaensson, Søren Kock and Fred Selnes,
”Market Orientation in Nordic Banks: Does Nationality Matter,” European
Journal of Marketing, Vol. 37 no. 11/12, 2003. Johnson, Michael and Fred Selnes, "Toward a Dynamic Theory of Exchange Relationships: Customer Portfolio Management,” Journal of Marketing, April, Volume 68, Number 2, 2004. Johnson, Michael D. and Fred Selnes, “Diversifying Your Customer Portfolio,” MIT Sloan Management Review, Vol.46, No.3, Spring 2005 Books and
monographs: Selnes, Fred , Effekten av produktkunnskap på informasjonssøking
ved forbrukerkjøp, avhandling ved NHH, 1986. Selnes, Fred , Markedsundersøkelser, 4.
utgave, Tano A/S 1999 (450 sider). Selnes, Fred :
Relasjonsmarkedsføring, Bedriftsøkonomens Forlag, 1993. Selnes, Fred ,Videotekst - mulige konsekvenser
for distribusjon av varer og tjenester, Forskningsrapport nr. 58, Fondet for
markeds- og distribusjonsforskning, 1986. Selnes, Fred , Ellen Veie, Per John Thorenfeldt,
Morten Rønqvist, Ta markedet på alvor; Suksessfaktorer for nye produkter, Forskningsrapport
nr. 5, Norsk Institutt for Markedsforskning, 1991 Selnes, Fred and Hårvik, H., Will Scandinavian Management Stimulate The Market Driven Organization?, NiM Working Paper 90-09 Selnes, Fred , J. Henriksen og E. Olsen,
Eksportsuksess, En analyse av et utvalg TBL-bedrifter som deltar i TOPP
programmet, Forskningsrapport nr. 15, NiM, 1993. Øystein Fjeldstad, Fred Selnes and
Lasse Aarenæs, "Lønnsomhetsanalyse i plastkomposittindustrien, "
Rapport for NTNF, NiM 1993. Selnes, Fred and Håvard Hansen, ”Elektronisk
Relasjonsbygging; Kan bedriftene styrke kunderelasjonen gjennom aktiv bruk av
sin Internett-tjeneste?” Forskningsrapport Nr. 2, 2000. Selnes, Fred, ”En Verdiskapende Handel; Fra lokale
kjøpmenn til internasjonale strateger,” Forskningsrapport Nr. 10, 2000. Andreassen, Tor Wallin and Fred Selnes,
Servicehelter, Stølen Forlag, 2001. Selnes, Fred and Michael D. Johnson, “A Dynamic Customer Portfolio Management Perspective on Market Strategy,” in Rethinking Marketing: Developing a New Understanding of Markets, Håkan Håkansson, Debbie Harrison and Alexandra Waluszewski (eds.), Wiley, 2004. Other publications: Selnes, Fred, ”Markedsstrategi – markedsandel eller
kundelojalitet?” Magma, nr.2, 2002. Selnes, Fred og Runar Sørensen,
"Verdivurdering av Merkenavn," Praktisk Økonomi og Ledelse, nr. 2,
1995. Selnes, Fred og T. Reve,
"Relasjonsmarkedsføring- Keiserens nye klær?", Praktisk Økonomi og
Ledelse, nr. 2, 1994. Selnes, Fred "Merkenavn på
bedriftsmarkedet", Praktisk Økonomi og Ledelse, nr. 4 1993. Selnes, Fred, "Kvalitet i et kundeperspektiv", Praktisk Økonomi og
Ledelse, nr. 3, 1992. Selnes, Fred og Haldor
Hårvik, “Stort behov for økt markedsorientering i norske bedrifter”, Praktisk
Økonomi og Ledelse, nr. 3, 1991. Selnes, Fred og Herseth, P., “Har du
kontroll med markedsføringskostnadene?” Ledelse, nr. 10, 1988. Selnes, Fred, "Teleshopping - erfaring, muligheter
og begrensninger” i Datateknologi og telekommunikasjon i moderne varehandel -
Konsekvenser, Rapport fra 9. nordiske varehandelkonferanse, Oslo 1985
Master of Science, Strategic Marketing Issues Master of Science, Customer Relationship Management Master of Management, Strategic Marketing
|
||
|